tiistai 3. kesäkuuta 2025

Tesla Model 3/Y voimansiirron öljyhuolto

Alkusanat

Ajattelin kirjoittaa yksinkertaistetun ohjeen moottorin/voimansiirron öljynvaihdon tekemiseen Teslaan, kun en löytänyt kattavaa kotipihalla suoritettavaa ohjetta mistään. Netistä löytyy paljon ohjeita, mukaanlukien Teslan oma ohje, mutta ne ei oikein sovellu kotipihalla ramppien varassa vaihtoa suunnittelevalle. Joissain ohjeissa tehdään myös tarpeettoman monimutkaisesti asioita (esim. Teslan oma ohje määrää kierrättämään öljyä tähän tarkoitetulla laitteella, mikä ei uskoakseni oikeasti ole tarpeellista). Joissain youtube-ohjeissa sanotaan vain että täytä öljyt, mutta ei mainita, että öljyä ei välttämättä mene oikea määrä sisään etumoottoriin. Oletan, että tämä johtuu siitä, että auto on vinossa.

Öljynvaihdon voi tehdä rampeilla, mutta ole tarkkana syötetystä öljyn määrästä! Ainakin mikäli auto on vinossa, etumoottoriin ei mene oikeaa määrää öljyä mikäli moottorin öljypumppua ei käytä välissä päällä.

Ohje koskee seuraavia malleja:

* Tesla Model 3 2017-2023 (varmaan myös 2024+)

* Model Y ainakin ennen Juniper-mallia

* Takavetoiset ja nelivetoiset mallit

Öljynvaihto on mielestäni suositeltavaa jo ennen voimansiirtotakuun päättymistä. On useita tapauksia, missä öljynsuodattimen tai öljypumpun tiivistys on pettänyt ja öljyt on vuotaneet pois voimansiirtoyksiköstä. En tiedä, onko kyseessä varsinaisesti tyyppivika, mutta minulla on tiedossa ainakin kolme eri tapausta missä näin on käynyt. Moottori voi toimia yllättävän pitkään ilman öljyä tai vajaalla öljymäärällä, joten vaikka moottori toimii, niin se voi olla huonolla voitelulla ja jäähdytyksellä, mikä kuluttaa turhaan staattoria, laakereita tai alennusvaihteiston rattaita. Öljyn loppuminen onkin ehkä ainut tapa miten Model 3/Y muuten pomminvarman moottorin saa hajoamaan. Öljyä käytetään siis voitelun lisäksi komponenttien jäähdytykseen joten on erittäin tärkeää, että öljyä riittävästi moottorissa. Ainut varma tapa tietää öljyn määrä on laskea se pois, jolloin tietysti voi samalla vaivalla vaihtaa öljyt ja suodatin. Öljysuodattimia on ilmeisesti myös ruostunut puhki joten se kannattaa ehdottomasti vaihtaa. Vaikka voimalinjatakuu onkin voimassa, saatat ajaa vajaalla öljymäärällä, minkä vuoksi moottori voi hajota pian takuuajan päättymisen jälkeen. Öljyn vaihdon hinta Teslalla teetettynäkin on nelivetoiseen autoon (2 moottoria) on hieman päälle 500 € luokkaa joten tässä ei kannata pihistellä. Itse tehtynä vaihdon hinnaksi tulee nelivetoiseen n. 220€, riippuen minkä hintaista öljyä ostat.

Öljynvaihtohuolto on halpaa huoltoa verrattuna tähän

Tarvittavat työkalut ja asennustarvikkeet

* 10mm hylsyavain, pulttikone nopeuttaa pohjapanssarin irroitusta

* 8mm kuusiokoloavain tai hylsy

* E12-hylsy (E-torx)

* Öljypumppu ja letkua öljyn pumppaamiseksi voimansiirtoyksikköön. Käsikäyttöinen on ihan riittävä.

* Jokin tapa mitata n. desin tarkkuudella oikea öljymäärä.

* Talttapääruuvimeisseli tai jokin työkalu öljypumpun vääntämiseen irti voimansiirtoyksiköstä.

* 15 mm hylsy (vain nelivetoautot, etumoottorin pohjapanssariin)

* Tunkki tai moottorinostin (vain nelivetoautot)

* 18 mm hylsy + lenkkiavain (vain nelivetoautot)

* Puhdistussuihke esim. brake cleaner

* Rätti


Tein öljynvaihdon Model 3 Performance 2020 -autoon, minkä perusteella ohje on kirjoitettu. Luultavasti pitää kutinsa 95%:sti myös Model 3 Highland ja Model Y-autoihin, suosittelen tarkistamaan teslan ohjeesta. Öljymäärät voi ainakin olla erilaiset eri autoissa ja tämä pitää ehdottomasti tarkistaa!

Tarvittavat osat ja tarvikkeet

Tarvittavat osat per moottori. Tuplaa osien määrä nelivetoiseen, takavetoiseen et tarvi kun jokaista yhden kappaleen.

OE-osat on halpoja joten miksi ostaa tarviketta
- Öljysuodatin 1618882-50-B

- O-rengas 1108214-00-A

- O-rengas 1108211-00-A

- O-rengas 1108210-00-A


Teslan öljy olisi ollut jopa ZF:ää halvempaa,
mutta silloin pitäisi ostaa lisäksi työ, mitä
en periaatteestakaan osta mikäli voin itse tehdä.
Lisäksi öljyä menee Model 3:een:

- Etumoottori 1300 ml

- Takamoottori 2100 ml (Highland 2300 ml)

- Tarkista autosi öljytilavuus Teslan service-sivuilta.

- Varaa lisäksi muutama desi ylimääräistä, kun sitä jää kuitenkin käytetystä öljypumpusta riippuen hieman putkiin/letkuihin. Varsinaista öljyhuuhtelua ei tarvi tehdä.

Soveltuva öljy:

- Tarkista autoosi soveltuvan öljyn osanumero Teslan sivulta (tässä esim. Model 3 2017-2023). Minun autoon kävi aeromotorsilta saatavalla osanumerolle 5961.308.181 / ZF.

Tesla ei myy öljyä muuten kuin asennuksen yhteydessä, mutta myy kuitenkin suodattimet ja tiivisteet. Teslalla on öljy tynnyreissä eivätkä ymmärrettävästi halua alkaa sitä mittailemaan astioihin kaiken maailman penninvenyttäjille, kuten allekirjoittanut. Tesla käyttää omaa öljyä (KAF - Kick Ass Fluid) ja ainut tapa saada sitä on tilata öljynvaihto Teslalta pelkkien osien sijaan. Teslan oma KAF-öljy ja luultavasti myös tuo ZF:n versio luultavasti vähentää energiankulutusta verrattuna perus ATF-öljyihin, mitä näissä moottoreissa myös saisi käyttää.

Öljynvaihdon tekeminen etumoottoriin (nelivetoautot)

Teslan ohje Model 3 2017-2023 (ei Highland):

1. Aja auton keula rampeille tai koko auto nosturille. Tein rampeilta ja onnistui ihan hyvin näinkin. Nosturilta vielä helpompi. En suosittele hommaan alkamista tunkkien ja pukkien varassa, tapat itsesi.

2. Kytke pysäköintijarru ja sammuta auto Turvallisuus-valikon kautta ja varmistu, ettei se käynnisty (esim. jarrupoljinta painamalla tai etäkäynnistyksellä). Halutessasi voit myös tehdä 12V disconnect-operaation Teslan ohjeen mukaan, minä en tehnyt ja auto ei syttynyt palamaan. Kunhan öljypumppu tai sähkömoottori ei mene päälle. Korkeajännitteisiin tässä operaatiossa ei kajota. Pahinta mitä voisi käydä niin öljypumppu lähtee päälle väärään aikaan ja käy kuivana tai sotkee paikat?

3. Irroita pohjapanssari / aero shield keulasta moottorin alapuolelta. 10mm ja 15mm hylsyt, kevyt pulttikone suositeltava homman nopeuttamiseksi.

4. Kun moottori on näkösällä, avaa öljyntäyttöproppu. 8mm kuusiokolo. Öljyä ei tule ulos tässä vaiheessa. Tämä avataan varmuuden vuoksi ensin ennen suodattimen tai öljypumpun irroitusta: mikäli proppu ei aukeaisi, ei autolla pystyisi ajamaan mikäli olet jo laskenut öljyt pihalle.

Tunkilla estetään moottoria laskemasta liikaa,
plus sillä sen saa nostettua takaisin paikalleen.
Jos et vaihda tiivisteitä niin tämä ei ole tarpeellista.

5. Aseta tunkki etumoottorin alle tukemaan niin, että voit tunkkia löysäämällä laskea moottoria varovasti alas.

6. Irroita etumoottorin kiinnitys apurunkoon 18mm-hylsyllä ja lenkkiavaimella. Ota pultti pois.




7. Laske tunkilla varovasti moottoria alaspäin niin kauan, että saat tilaa irroittaa öljypumpun pois pesästään.

8. Avaa öljypumpun Torx-pultit E12 hylsyllä.

9. Irroita öljypumpun sähköliitin. Talttapääruuvimeisselistä voi olla apua kun avaat liittimen lukitusta.

10. Puhdista öljypumpun ja öljysuodattimen ympäristö tiivistyspintojen ympäriltä, ettei likaa menee turhan paljon voimansiirtoyksikköön. Brake cleaner + rätti tms.

11. Laita moottorin alle öljykaukalo mihin laskea öljyt. Kannattaa myös laittaa öljykaukalon alle tässä vaiheessa esim. revitty pahvilaatikko laajemmalle alueelle.

Öljyt voi laskea myös ulos ennen tunkin laittamista
alle, mutta pumppu ei silloin mahdu tulemaan ulos.


12. Kampea öljypumpun muovikannen ja alumiinisen moottorin rungon väliin jokin työväline, esim. talttapäämeisseli. Kampea varovasti nitkuttelemalla eri puolilta öljypumppua kunnes saat pumpun irtoamaan moottorin lohkosta. Tässä vaiheessa öljyt tulee pihalle. 

13. Irroita öljypumppu kokonaan.



14. Irroita öljysuodatin. Voi olla tiukassa, kuten minulla oli, mikäli autolla on jo ajettu lähes 200 tkm. Sieltäkin tulee luonnollisesti öljyä.

15. Anna öljyn valua astiaan sillä välin kun putsaat öljypumpun tiivistepinnat. Öljyä pitäisi tulla etumoottorista n. 1,3 litraa. Voi olla ihan mielenkiintoinen mitata öljymäärä. Minulta puuttui ehkä desi öljyä kummastakin moottorista.

16. Irroita öljypumpusta tiivisteet ja vaihda ne uusiin. Katso ettei tiivisteet mene pahasti kierteelle asentaessa.

17. Voitele öljypumpun ja uuden öljysuodattimen tiivisteisiin hieman käyttämätöntä öljyä (samaa tavaraa mitä meinaat pistää moottoriin).

Öljypumpun tiivisteiden vaihto

18. Kun öljyä ei enää tule ulos juurikaan, laita uusi öljysuodatin ja öljypumppu uusilla tiivisteillä paikalleen. Öljysuodatinta ei kannata ylikiristää, laitoin itse niin lujaan kun käsin ilman työkaluja jaksoin vääntää. Öljypumppua voi avittaa tarvittaessa paikalleen nyrkillä tai kumivasaralla. Öljypumpun pultteja ei tule ylikiristää! Tiivistys ei ole kiinni öljypumpun pulttien momentista joten riittää että pumppu pysyy kiinni ja pultit ei pääse löystymään.

19. Kytke öljypumpun sähköliitin paikalleen.

20. Nosta tunkilla moottori oikealle korkeudelle ja kiinnitä moottori takaisin apurunkoon aiemmin irroittamallasi pultilla (ohjemomentti 80 Nm).

21. Pumppaa käsi- tai sähkökäyttöisellä öljypumpulla ostamaasi öljyä voimansiirtoyksikköön, maksimissaan kuitenkin 1,3 litraa. Huomioi letkuissa oleva tilavuus eli öljypumppu/letkut kannattaa esitäyttää ennen mitan ottamista.

22. Ainakin mikäli auto on rampeilla eli vinossa, niin öljyä ei mene kerralla oikea määrä sisään, vaan noro alkaa valua täyttöpropusta siinä vaiheessa kun öljyä on syötetty vasta n. 1,1 litraa. Mikäli öljyä ei mennyt sisään tarvittavaa määrää, tee seuraavasti. Kiinnitä täyttöproppu väliaikaisesti paikalleen, sormikireys riittää. Käynnistä auto painamalla jarrupoljinta (sotkematta auton tekstiilejä öljyisillä käsillä). Etumoottorista luultavasti kuuluu tässä vaiheessa pulputusta, mikä ei lopu itsekseen, kuten minulla teki, koska öljyä on vajaa määrä eikä öljykierto ilmaannu. Sammuta auto kuten aiemminkin. Avaa täyttöproppu uudelleen ja lisää öljyä uudelleen kunnes sitä on mennyt sisään 1,3 litraa. Teslan ohjeessa tässä aiheessa käytetään ulkopuolista virtalähdettä pumpun pyörittämiseen mutta minä sain tällä keinolla riittävän määrän öljyä menemään sisälle.

23. Kiinnitä täyttöproppu. Käynnistä auto painamalla jarrupoltinta, öljypumppu pitäisi käynnistyä. Öljykierron äänen pitäisi palautua normaaliksi hetken pulputuksen jälkeen. Mikäli järjestelmässä kuulostaisi olevan ilmaa, ja ääni ei poistu parissa minuutissa, on öljyä luultavasti liian vähän sisällä ja sitä tulee lisätä.

24. Asenna pohjapanssari takaisin paikalleen.

Öljynvaihdon tekeminen takamoottoriin (neli- ja takavetoiset)

Teslan virallinen ohje takamoottoriin (2017-2023 Model 3):

Öljyn vaihto tapahtuu samalla tavalla kuin etumoottoriin, mutta:
- Moottoria ei tarvi laskea tunkin avulla alaspäin öljypumpun irroittamiseksi. Pumppu mahtuu tulemaan ulos kokonaan.
- Öljyä menee ensimmäisellä täytöllä tarvittava määrä sisälle ilman pumpun käynnistystä. Näin ainakin minulla teki.
- Öljyä menee 2,1 tai 2,3 litraa riippuen automallista. 2017-2023 Model 3 takamoottoriin menee 2,1 litraa. Tarkista oman automallisi takamoottorin öljytilavuus!
- Pohjapanssariin irroitukseen tarvit ainoastaan 10mm hylsyn.

Tarkista vikakoodit ja koeajo

Laita auto navigoimaan esim. lähimmälle superille, niin pumput käy täydellä vauhdilla ja moottorit tuottaa hukkalämpöä. Tarkista service-valikosta ettei autossa ole asiaan liittyviä vikakoodeja.
Kiinnitä koeajolla huomio ylimääräisiin ääniin, esim. pulputus voisi olla merkki vajaasta täytöstä.

Suositeltu vaihtoväli

Tästä löytyy monenlaista tietoa ja mielipidettä, itse tekisin 100-150 tkm tai 5 vuoden välein, kumpi tulee ensin vastaan tai myös ajotyylistä. Veikkaan, että voimansiirtoyksiköt kestää yli miljoona kilometriä huollettuna. Takamoottorin öljyt kuluu enemmän kuin etumoottorin, koska 3/Y käyttää ensisijaisesti takamoottoria, koska kestomagnetisoidun takamoottorin hyötysuhde on parempi kuin induktiivisen etumoottorin. Etumoottorin öljyt oli minulla silmämääräisesti paremman näköiset mitä takamoottorin, vaikka öljytilavuus on pienempi.

Kommentteja? Oletko tehnyt öljynvaihdon itse? Teitkö nosturilla, menikö oikea määrä öljyä kerralla etumoottoriin?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti