TLDR kiireisille: Pyörä kävi rikkaalla, syynä oli karstasta tukkeutunut pakoputki. Puhdistin sen polttamalla karstat kuumailmapuhaltimella. Ohessa vielä tarkempi selostus vianhakuprosessista.
Hankin pojalleni uuden lelun: Honda QR50 49-kuutioinen lasten 2t-krossipyörä.
Ostotilanteessa jo havaitsin, että pyörä savuttaa melko reilusti.
Edellinen omistaja oli väitteensä mukaan käyttänyt koneen pajalla, ja se oli tarkastettu, mäntä vaihdettu ja sylinterikannen pinta koneistettu.
Edellinen omistaja epäili myös syyksi 2t-öljyseoksen olevan liian paksua. Tämän vuoksi hän oli tulpannut pyörän tuorevoitelujärjestelmän ja siirtynyt käyttämään esisekoitettua 2t-bensaseosta.
Tämäkään ei ongelmaan auttanut. Kaasutinta oli käytetty ultraäänipesurissa useasti.
Pyörän hakemisen jälkeen ja lapsen ensimmäisten koeajolenkkien jälkeen tulin lopputulokseen, että moottorin käynnille pitää tehdä jotain. Näyte savutuksesta oheisessa videossa.
Putsasin ilmansuodattimen, mikä ei ollut kovin tukkoinen, varmuuden vuoksi.
Seuraavaksi purin mopon kaasuttimen palasiksi, ja laitoin sen ultraäänipesuriin, koska sellainen nyt sattui olemaan vieressä tarjolla. Arvelin, ettei se siitä varmaankaan ole hyötyä, mutta ei ainakaan haittaakaan.
Pyörän kasaus, pyörittelin kaasuttimen ruuvit satunnaiseen asentoon ja pyörä käyntiin.
Oho. Pyörä kävi ikäänkuin kaasu pohjassa. Pikaisella googletuksella löysin shop manualin mistä selvisikin kaasuttimen ruuvien tarkoitusperä:
Toinen (air screw) siis vaikuttaa lähinnä tyhjäkäynnin seoksiin, ja toisella säädetään tyhjäkäynti.
Ruuveja pyörittelemällä sain tyhjäkäynnin palautettua hyväksi, mutta täysikaasulla savutti edelleen kovasti.
Ymmärtääkseni tämän kaasuttimen täyskaasun seoksiin vaikuttaa ainoastaan pääsuutin ja kohokammion toiminta (eli bensapinnan korkeus). Koho vaikutti ehjältä, ja kaasutin tiivisteineen muutenkin hyvältä. Suuttimet ei varmasti ole tukossa eikä muitakaan painevuotoja havaittavissa.
Bensan saanti on kunnossa hanasta kokeiltuna (eikä se voisikaan aiheuttaa rikkaalla käymistä). Uudella tulpalla ei vaikutusta (en uskonutkaan, mutta vaihdoin varmuuden vuoksi kun se on 30 sekunnin homma ko. pyörämallissa). Vanha tulppa oli erittäin karstaisen näköinen, minkä kyllä tiesin jo tulppaa purkamatta pelkästään pakokaasusta päättelemällä.
Jäljelle jäi ainoastaan mahdollisuus tukokseen pakopuolella. Purin pakoputken pois, ja pakoaukko vaikutti hyvältä, männässäkin näkyi vielä koneistusjäljet, mäntä oli täysin naarmuton ja männänrenkaat ehjän näköiset.
Pakoputken ulompi pää oli öljyisen näköinen, ja sisäpuoli hieman karstainen.
Ainut looginen mahdollisuus tässä vaiheessa on tukossa oleva pakoputki. Onhan pyörä sentään jo 23 vuotta vanha, ja sen ollessa 2-tahtinen, voi putki olla jo karstassa.
Pikaisella selvittelyllä näin, että harrastajat ovat usein puhdistaneet pakoputkia kuumailmapuhaltimella karstaa polttamalla. Eikun kokeilemaan.
Parempia videoita löydät googlella esim. hakusanoilla "exhaust decarbonizing".
Aikaa meni n. 30 minuuttia ja savutus lopulta loppui.
Operaatiossa onnistuin tärvelemään kuumailmapuhaltimeni. Puhaltimen varoitukset "älä tuki puhaltimen ulostuloa" siis pitävät paikkansa! Ensimmäinen yritelmä oli foliosta viritetty "putki" kuumailmapuhaltimen ja pakoputken välillä, mikä sulatti puhallinta, lopulta päädyin laittamaan kuumailmapuhaltimen suoraan kiinni pakoputken sisäänuloon mikä tuntui toimivan paremmin.
![]() |
Kuumailmapuhaltimen väärinkäytön seuraus |
Pyörä kasaan, ja pikainen kokeilu putsatulla putkella osoitti epäilyksen todeksi.
Savutus loppui, pyörän pakokaasu näyttää nyt jo paljon normaalimmalta.
BRRAAAP!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti